Na granicy Polski i Czech

Członkowie szkolnego koła PTTK, wyruszyli 8. października 2021 roku o godz. 7:00 na trzydniową wycieczkę na granicę Polsko-Czeską. Większość uczestników była z klas 8, którym towarzyszyły trzy koleżanki z klasy 7 oraz Grzesiu. Główną opiekę nad uczniami sprawowała nasza podróżnicza nauczycielka – pani Agnieszka Lasek. Przez całą wyprawę towarzyszył nam przewodnik – pan Mieciu oraz kierowca autobusu- pan Krzysztof. Głównym celem wycieczki było dotarcie do stolicy Czech, Pragi. Mieliśmy do niej przybyć we wtorek (9. października).
W pierwszym dniu wycieczki, parę godzin po opuszczeniu Stróż dotarliśmy do Złotego Stoku, gdzie znajduje się kopalnia złota. Oprowadzał nas tam pan Hubert, który opowiadał nam zaskakujące informacje nie tylko o tym miejscu, ale także o złocie. Dowiedzieliśmy się że np. niemożliwe jest wzięcie kilkunastu sztabek złota na raz- tak jak to zwykle robią filmowi złodzieje, ponieważ jedna sztabka waży aż ok. 13 kg! Kolejnym naszym celem była ,,Mała Praga”, czyli  Kłodzko. Spacerowaliśmy wieczorem po głównej części miasta, przyglądając się architekturze. Odwiedziliśmy też mniejszą wersję Mostu Karola. Około godziny 19:00 dotarliśmy do ,,Willi Sudety” w Kudowej Zdrój, która stała się naszą ,,bazą” przez ten wyjazd. Po obiadokolacji udaliśmy się na spacer po pobliskim parku.
Nazajutrz, tuż z samego rana po śniadaniu, udaliśmy się do naszego autobusu. Przed południem dotarliśmy do malowniczej Pragi, zobaczyliśmy  między innymi siedzibę rządu czeskiego i ministerstwo spraw zagranicznych. W ostatniej chwili dotarliśmy na 12:00 do zamku na Hradczanach (największego zamku na świecie), gdzie odbywała się huczna zmiana warty. Później spacerowaliśmy po pięknych ulicach Pragi. Po południu mieliśmy przerwę na kupienie pamiątek i zjedzenie obiadu w konsulacie amerykańskim, czyli w MacDonaldzie. Największym wyzwaniem przy tych czynnościach była bariera językowa, ale daliśmy radę. Z całą pewnością miejscem wartym zobaczenia był Most Karola – cudowne miejsce pełne historii, legend i krajobrazów na otaczające go miasto. Pod koniec naszego zwiedzania Pragi przeszliśmy się po ulicy Paryskiej, pełnej wykwintnych sklepów. Odwiedziliśmy także ulicę Józefowo, w której przyjrzeliśmy się losom Żydów. Wieczorkiem udaliśmy się z powrotem, zmęczeni zwiedzaniem do naszej ,,bazy”. Zjedliśmy tam kolację i poszliśmy do swoich pokoi, gdzie przez kilka godzin graliśmy licznie w UNO. Całe szczęście nie zginęliśmy jak ciotki w Czechach! 🙂
Trzeciego dnia, wstaliśmy rano oraz zjedliśmy śniadanie. Następnie zapakowaliśmy wszystkie nasze bagaże do autobusu. Jechaliśmy kilka minut i znaleźliśmy się w aqua parku w Kudowej. Kąpaliśmy się w słonej wodzie, korzystaliśmy z jacuzzi oraz kilkukrotnie zjeżdżaliśmy z zjeżdżalni. Po dwóch godzinach nadszedł czas na wyjście z wody, ponieważ musieliśmy pojechać do kolejnego miejsca, zresztą nasze palce były już pomarszczone. Przejechaliśmy do Dusznik Zdroju, gdzie odwiedziliśmy Muzeum Papiernictwa, gdzie m.in. dowiedzieliśmy się kto wynalazł papier, jak produkuje się papier oraz co wcześniej używano zamiast papieru. Po skończeniu zwiedzania pojechaliśmy do Kłodzka, aby zjeść obiad, tak jak poprzedniego dnia, w McDonaldzie. Następnie naszym celem stały się Stróże. Dojechaliśmy do nich o godzinie 23:00 z opóźnieniem, a większość osób w autobusie spało, ponieważ wszyscy byliśmy już bardzo zmęczeni.
W imieniu wszystkich uczestników wycieczki bardzo dziękujemy pani Agnieszce oraz panu Mieciowi za wspaniałą wyprawę. Mamy nadzieję na kolejne!
Gabrysia Lichoń
Julka Oleksy
IMG_2247 IMG_2250 IMG_2254 IMG_2256 IMG_2258 IMG_2260 IMG_2263 IMG_2266 IMG_2270 IMG_2272 IMG_2274 IMG_2275 IMG_2278 IMG_2284 IMG_2286 IMG_2288 IMG_2290 IMG_2291 IMG_2292 IMG_2299 IMG_2301 IMG_2302 IMG_2303 IMG_2308 IMG_2310 IMG_2314 IMG_2317 IMG_2318 IMG_2319 IMG_2320 IMG_2321 IMG_2323 IMG_2326